Resepsjonist Print
Resepsjonist
Resepsjonen
Resepsjonen

Oppgaver / yrket:
På Ekofisksenteret må alle som kommer med helikopter innom resepsjonen, eller skylobby som det kalles. Der registreres de og får en elektronisk brikke, før de går til lugaren på Ekofisk 2/4 H eller 2/4 Q-plattformen. Den som tar i mot og registrerer er resepsjonisten. Han eller hun har ansvar for booking av seter på helikopterflightene til land og all shuttling fra Ekofisksenteret, og koordinerer og prioriterer hvem som skal med på flightene. Tidligere ble arbeidet i resepsjonen gjort manuelt, mens nå foregår det meste på data.

Resepsjonisten er også den som tildeler lugarer. På Ekofisk 2/4 H og 2/4 Q er det vanligvis fullt belegg, og i perioder når det foregår mye arbeid kan det være litt av et puslespill å få lugarkapasiteten til å gå opp. Det samarbeides om sengeplass med de uteliggende plattformene, og det må gjerne daglig shuttling til for å bringe folk fra boligplattformen til arbeidsplassen. I tillegg til booking av helikopterseter og lugarer er det telefoner, post og emailer som skal besvares.

Utdanning:
En vanlig bakgrunn for å ha denne stillingen er erfaring i administrativt arbeid slik som sekretær, men det kan også være folk med radiooperatørutdanning. 
Utdanningen innen kontorfag tar fire år. 
- GK Allmenne, økonomiske og administrative fag
- VK 1 Kontorfaget
- 2 årig kontrakt som lærling i bedrift
Gjennom utdanningen får en øvelse i å hente inn og bearbeide opplysninger ved hjelp av PC, bruke tekstbehandlig og regneark, å arrangere møter og reiser, oppgaver innenfor personaladministrasjon, budsjett og regnskapsarbeid, arkivarbeid, saksbehandling og service og kundebehandling. Etter endt læretid går en opp til fagprøven.
Med generell studiekompetanse kan en ta en bachelor eller mastergrad på høyskole eller universitet.
Kilde: www.jobbfeber.no og Ragna Erviks hovedoppgave i sosialantropologi: "man må passe". En arbeidslivsstudie om kvinnene på Ekofisk.

Lukk
 
 
© Norsk Oljemuseum - Design og utvikling Netpower